موسیقی از نظر آیت الله وحید خراسانی
سؤال ۴۵۴٫ سلام من ۵ سال پیش موسیقی را آموزش می دیدم و سه تار مینواختم، الان در خانه سه تار دارم، اما از حرام بودن موسیقی تقریبا مطمئن هستم و میدانم وجود ساز در خانه مسأله دارد، میخواهم بدانم می توانم آن را بفروشم و پولی که از فروش آن بدست می آید حرام است؟ راهنمایی کنید که چه کار کنم؟
جواب) خرید و فروش آلات لهو مثل تار و ساز حرام و باطل است، و پولى که از آن به دست آید مالک نمى شوید لذا تصرف در آن پول بدون رضایت صاحب پول حرام است. بنابر احتیاط واجب باید سه تار را از بین ببرید مثل اینکه آن را بشکنید یا بسوزانید. (استفتاء/۱۳۱۵۲) (منهاج ۳/م ۸و۹) (رساله/۲۰۹۵)
سؤال ۴۵۵٫ آیا در مراسم عروسی که به مسائل دینی زیاد اهمیت داده نمی شود می توان فقط به عنوان یک مهمان نشست؟ در صورتی که نباید بنشینم و یا شرکت نکنم مورد ناراحتی اقوام میشوم چه کار کنم؟
جواب) ناراحتى اقوام موجب حلال شدن محرمات نمى شود بنابر این اگر جهات شرعی رعایت نشود، مثل استفاده از موسیقی یا خواندن زن ها یا اختلاط مرد و زن و امثال این امور، جایز نیست. (استفتاء/۱۳۱۹۷) (منهاج ۳/م ۸و۹)
سؤال ۴۵۷٫ آیا شنیدن موسیقی که ملایم یا غمگین است یعنی مناسب مجالس لهو و لعب نیست حرام است یا نه؟
جواب) استماع موسیقی که با آلات لهو مثل تار و پیانو و سنتور نواخته میشود، در صورتیکه مناسب با مجالس لهو و لعب باشد حرام است و اگر مناسب با مجالس لهو و لعب نباشد اشکال ندارد، و استماع آنچه که با آلات مشترکه نواخته میشود، در صورتیکه مناسب با مجالس لهو و لعب باشد جایز نیست، ولی اگر صدای موسیقی بدون اختیار به گوش برسد مانعی ندارد. (استفتاء/۵۳۵)
سؤال ۴۵۸٫ رفتن به کلاس آموزش آلات موسیقی مثل سنتور و یادگیری آن چه حکمی دارد؟
جواب) استفاده از آلات موسیقی مثل سنتور و خرید و فروش آن و یاد گیری آن جایز نیست . (استفتاء/۲۴۶)
سؤال ۴۵۹٫ حکم خرید و فروش ساز های موسیقی سنتی و همچنین نواختن آن را برای استفاده شخصی بیان فرمایید ، البته در صورتی که مورد استفاده در مجالس لهو و لعب نباشد.
جواب) خرید و فروش آن حرام و باطل است، و همچنین نواختن آن ولو براى استفاده شخصى حرام است و از گناهان کبیره مى باشد ولو مورد استفاده در مجلس لهو و لعب نباشد، آلات موسیقى حتى سنتى، آلات مختصه به لهو است و اشتغال به آن، اشتغال به ملاهى است، و بنابر احتیاط واجب خرید و فروش سازهای کوچک که برای بازی بچه ها است، جایز نمی باشد. (استفتاء/۸۵۳) (رساله/م ۲۰۹۵)
سؤال ۴۶۱٫ حکم شرعی غنا چیست؟
جواب) هر صدایى که مناسب با مجالس لهو و لعب باشد حرام است. (استفتاء/ ۱۶۶) (منهاج ۳/م ۱۷)
سؤال ۴۶۲٫ آیا چهچه زدن در مداحی یا قرائت قران یا اذان و هرچیز دیگر اشکال دارد؟ اگر تفصیلی دارد لطفا بیان کنید.
جواب) اگر غناء نشود و به حد غناء نرسد اشکال ندارد . (استفتاء/ ۲۹۱) (منهاج ۳/م ۱۷)
سؤال ۴۶۸٫ وظیفه مکلّف در مواجهه با «غنای مشکوک» چیست؟
جواب) غنا اگر بنحو لهو و باطل باشد حرام است یعنی به کیفیّت لهوی باشد و ملاک در تشخیص کیفیّت لهوی صدق عرفی است و در صورتی که شک داشته باشید که آیا کیفیت لهوی است یا نه حرام نیست اما موسیقی که با آلات موسیقی نواخته میشود اگر چه لهوی نباشد بنابر احتیاط واجب حرام است. (استفتاء/۱۸۱۶۱) (منهاج ۳/ملحق به م ۱۷)
سؤال ۴۶۹٫ در بعضی مجالس عروسی موسیقی تند پخش میشود، حکم شرکت در این مجالس چیست و اگر بعد از حضور ما موسیقی شروع شود می توان مجلس را ترک کرد و توهین به صاحب مجلس نیست؟
جواب) در صورتی که موسیقی مناسب با مجالس لهو و لعب است شرکت کردن در آن مجلس جائز نمیباشد و در مفروض سؤال در صورتی که احتمال تأثیر می دهید باید نهی کنید و در ادامه آن مجلس را ترک نمائید. (استفتاء/۱۰۹۰۷) (منهاج ۳/م ۱۷)
سؤال ۴۷۰٫ آیا گرفتن جشن عروسی بدون حضور مرد حتی داماد چه حکمی دارد؟
جواب) اگر خلاف شرعی صورت نگیرد مثل رقص و استفاده از آلات موسیقی مانند: دفّ یا نوارهای مبتذل مانعی ندارد. (استفتاء/۱۷۹۳۲) (منهاج ۳/۱۷)
بر گرفته از سایت آنتی موزیک
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط عابديني در 1397/03/05 ساعت 12:20:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |