دعای ندبه
بدون هیچ تردیدی سرآمد همه ی آفریدگان در عصر حاضر امام عصر علیه السلام است؛ زیرا که آن حضرت، آخرین حجت الهی و یادگار پیامبران و اوصیای پیشین است. بنابراین اگر چنین وجود مبارکی از دیده ها پنهان باشد، پیامد آن تأسف و اندوهی بزرگ خواهد بود.
پیشوایان الهی ما، از دیر باز، این تأسف عمیق را در کردار و گفتار خوداظهار داشته و آن را خصلت مؤمنان دانسته اند.
حضرت رضا علیه السلام می فرمایند:
«چه بسیار زنان با ایمان و مردان مؤمنی که به وقت فقدان ماءمعین(امام مهدی علیه السلام)متأسف، تشنه و محزون اند.»
دعای ندبه از جمله متون مکتب اهل بیت علیهم السلام است که در موضوع عقاید حقه و تأسف بر غیبت حضرت قائم علیه السلام صدور یافته و خواندن آن در چهار عید جمعه، فطر، قربان و غدیر مستحب است(مصباح الزائر، ص446.)
میرزا حسین نوری به نقل از«مزار قدیم» شب جمعه را نیز افزوده است. صدرالاسلام همدانی شاگرد او می نویسد:
از جمله تکالیف انام در غیبت امام زمان علیه الصلاه و السلام؛ خواندن دعای مبار ک ندبه است و ناله و ندبه نمودن برای آن حضرت است….خوب است در هر جمعه دوستان آن حضرت-ارواحنافداه-از مرد و زن در مسجدی از مساجد یا معبدی از معابد اجتماع نموده، این دعای مبارک را با کمال تضرع و زاری و ناله و سوگواری و با نهایت حزن و اندوه و بی قراری بخوانند و گریه کنند و بر غیبت آن شمس تابان و فقدان ان جان جهانیان نوحه کنند….از جمله خواصّ خواندن این دعای مبارک ان است که در هر مکانی و موضعی که خوانده شود، با حضور قلب و اخلاص کامل و ملتفت مضامین عالیه ی فائقه و عبارات و اشارات نامیه ی رائقه ی ان بودن، توجه و التفات مخصوص حضرت صاحب العصر و الزمان-ارواحنافداه- در ان مکان و محل بلکه حضور به هم رسانیدن آن حضرت علیه السلام است در آن مجلس.»(تکالیف الانام، ص189 و 197.)
دعای ندبه توسط بزرگانی از فقیهان عالمان شیعی نقل شده است:
1-سید بن طاووس، اقبال الاعمال، ج1، 504 و مصباح الزائر، ص446.
2-علامه محمد باقر مجلسی، بحار الانوار، ج102، ص104 و زاد المعاد، ص491.
3-میرزا حسین نوری، تحیّه الزائر، ص248.
4-صدر الاسلام همدانی، تکالیف الانام فی غیبه الامام، ص188.
5-شیخ عباس قمی، مفاتیح الجنان، ص532 و هدیه الزائرین ص501.
برگرفته از کتاب نیایش منتظران اثر علی اکبرتلافی
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط عابديني در 1398/12/16 ساعت 12:29:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |